Marathon

Doelstelling
Gezien het succes van de Venloop zal er, zeker bij de mensen die er al een (paar) keer aan mee hebben gedaan, de behoefte ontstaan om eens een hele marathon te lopen. Het is voor iemand individueel niet zo gemakkelijk om zonder kennis en ondersteuning voor een marathon te trainen. Bij onze club zitten meerdere ervaren marathonlopers die onderling vaker afspreken om aan een marathon mee te doen. We willen deze kennis en ervaring graag breder inzetten, daarom bieden we de mensen, die “de hele“  eens willen proberen, die mogelijkheid.

Doelgroep
De doelgroep is iedereen die wil trainen voor een voor- of najaarsmarathon. Wij richten ons  in het voorjaar  van 2014 op de marathon van Rotterdam (13 april), het schema is daarop gebaseerd, maar als je wilt trainen voor marathons die daar qua datum vlak in de buurt zitten (bv Utrecht, Enschede, Parijs of Wenen), kan dat ook. Uiteraard kun je niet zomaar een marathon lopen. We gaan ervan uit dat je nu al gewend bent om minstens drie keer in de week te lopen (in totaal ca 35 km per week) en dat je de halve marathon binnen twee uur doet. Bij genoeg animo vormen we ook een groep met lopers die minder loopervaring hebben en rustiger lopen met als doel alleen de finish te halen. Hierbij wordt gekeken naar de loper en de haalbaarheid.

Trainers
Jos Storm, Math Kemps

Trainingsprogramma
Het programma is voor de meeste behoorlijk zwaar (12 weken, 4 dagen per week, zie onder) en gemaakt voor de meer ervaren loper. Je kunt best wel dagen missen als je het te veel vindt, in overleg kunnen we het geheel aan jouw ambitie aanpassen. Wat je niet mag missen zijn de lange duurlopen, die heb je echt nodig om te voelen wat het betekent om lang achtereen te lopen. In principe moet je proberen minstens 3 á 4 dagen van het schema te volgen om aan minimaal 50 à 60 km omvang per week te komen. Dat blijkt meestal voldoende om de marathon "veilig" uit te lopen. Als je je wilt verbeteren, moet je wel goed het schema aanhouden.   
Trainingschema
Dit marathonschema is voor iedereen die interesse heeft in een marathon, een halve of gewoon af en toe een langere duurloop wil doen. Het is ook een gelegenheid om te kijken of je een schema met een grotere omvang aan kan voor als je graag een keer een marathon wilt lopen. Het is een 12-wekenschema gericht op de Marathon van Rotterdam op 13 april. Het schema is gemaakt voor 4 trainingen per week. Dus, als je graag iets langer loopt, laat dan van je horen!  Download het zwarte schema.
  
Aanvang en meer informatie
In principe traint de marathongroep (Zwart) het hele jaar door. De marathon-specifieke training (het 12 weken schema) begint op 21 januari. Heb je interesse, neem dan contact op met trainer Jos Storm.
E  marathon@scopias.nl